ביולי 2025, לאחר שנה של מחקר, ניתוח ומיפוי מערכתי – ובתוספת אתגרים לוגיסטיים בעקבות המתקפה האיראנית של חודש יוני – הגיעה משלחת מרכז קיימא אל אוניברסיטת אוקספורד, להשתתף בתחרות הבינלאומית Map the System.
המשלחת כללה את דניאל רביב, אלונה צירולניקוב, יעל אוספובט ומרב ניב, בליווי פרופ' מעיין אגמון ועו"ד ריטה גולשטין-גלפרין, שבחרו להתמודד עם אחת הבעיות המורכבות והבוערות בישראל של היום: קיטוב פוליטי-רגשי. יחד, הן הציגו את עבודת המיפוי שלהן על הבמה הבינלאומית של התחרות, לצד נציגים ממדינות ותרבויות שונות.
יעל אוספובט: "כאשר גילוי גובר על אידיאולוגיה"

למרות החששות וקשיי הדרך, זה קרה. ב-3 ביולי, בשעת צהריים, הגעתי לאוקספורד ונשאבתי מיד לשקט ולעדינות של העיירה האקדמית הוותיקה, שהייתה כאילו בהפסקה.
תחרות Map the System הפתיעה שוב ושוב – בהיקפה, ביצירתיות שהיא עוררה, ובעיקר בזכות ההזדמנויות המעמיקות לשיח. למדתי על רעיית צאן במונגוליה, על בירת אינדונזיה הטובעת, על קריסת מערכות בריאות באלברטה שבקנדה, ועל דרכים לגייס ולשמר מורים מצוינים. בכל הצגה, מצאתי את עצמי בודקת הנחות יסוד, מציעה מודלים חלופיים – ואפילו כועסת פה ושם על השופטים.
אחד הרגעים העוצמתיים היה המפגש עם הצוות הלבנוני, שבחר לעסוק בניתוק של צעירי לבנון מהנעשה במדינה. שיח טעון, מרגש ולעיתים כואב, שהדגיש כמה הדמיון לעיתים גובר על השוני, וכמה פיצוצים חווינו משני עברי הגבול.
החוויה כולה הדגישה עבורי את החשיבות שבשילוב בין עומק רגשי, חשיבה מערכתית, ופתיחות לגישות שונות. למדתי כמה חשוב – במקביל – לפרק ולהרכיב, להקשיב ולחבר, ובעיקר להרחיב את נקודת המבט שלנו: לא רק כלפי מערכות ארגוניות מוכרות, אלא גם מול מצבים חברתיים ופוליטיים סבוכים בהרבה.
תודה עמוקה לפרופ' מעין אגמון, עו"ד ריטה גולדשטיין גלפרין, ד"ר מיכאל פריירה, ולעו"ד נועה גושן – המנטורית הנפלאה שלנו – על מסע מקצועי ואישי בלתי נשכח.
אלונה צירולניקוב: "מסע שתחילתו בכיתה והמשכו באוקספורד"

המסע שלי החל עוד בינואר 2024, כאשר הצטרפתי כסטודנטית לקורס מיפוי מערכתי במרכז קיימא. כמו כל הקורסים במסגרת זו – גם הקורס הזה היה מרחיב אופקים, מאתגר מחשבה ומעמיק תובנה. עבדתי עם קבוצת סטודנטיות מבריקה, יחד מיפינו את תחום החינוך לקיימות במערכת החינוך הממלכתית – וזכינו במקום הראשון בתחרות המקומית. למרבה הצער, באותה שנה לא התקיימה התחרות הבינלאומית.
שנה חלפה. המלחמה עוד לא הסתיימה, החטופים לא שבו – ולמרות הרקע הסוער, הוזמנתי לשפוט בתחרות המקומית של שנת תשפ"ה. שם פגשתי בצוות סטודנטים וסטודנטיות שהחל למפות את אחת הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר: הקיטוב הפוליטי-רגשי בישראל. העניין הרב שלי בנושא, לצד ההערכה לעבודתם, הובילו אותי להצטרף אל המשלחת הבינלאומית כשחקנית חיזוק.
במהלך החודשים הבאים ערכתי ראיונות עם בעלי עניין מכל קצוות הקשת הפוליטית והחברתית. חלקם העמיקו בי את הדאגה לעתיד החברה הישראלית, ואחרים דווקא נתנו לי נקודות אור ותקווה. עבדנו יחד על דוח מיפוי מעמיק ומצגת מוקפדת – אשר נכתבו לא אחת בין אזעקות וריצות למקלטים.
עם הנחיתה באוקספורד, נפתח בפנינו מרחב יוצא דופן של סקרנות, שיח מעמיק וחשיבה מערכתית. בימים הבאים עסקנו בכל פרט במצגת, במקביל למפגשים עם משלחות מכל העולם – מאירופה וארה"ב ועד מדינות מהמזרח הקרוב והרחוק. למרות שלא עלינו לגמר, זכינו באות הצטיינות על איכות הסטוריטלינג שלנו, ובעיקר – זכינו להציג סוגיה מהותית ורלוונטית לדמוקרטיות בכל העולם.
מירב ניב: "שלושה ימים בארץ הפלאות"

למרות עידן האינטרנט, שפע המידע ואפילו הבינה המלאכותית, דבר לא באמת הכין אותי לתחרות הבינלאומית Map the System באוקספורד. שלושה ימים אינטנסיביים בעיר שכולה שילוב מהפנט של עבר, הווה ועתיד. בין הקולג’ים, המוזיאונים, הנהר והרחובות המרוצפים – הרגשתי לרגע בעולם שכולו עליסה בארץ הפלאות, או סצנה מתוך הארי פוטר.
אבל האמת? זו לא הייתה הזדמנות לתיירות אקדמית. החדרים המיושנים בלי מזגן, ומזג האוויר – חם ולא בדיוק ערפילי – הזכירו לכולנו שהגענו לכאן קודם כל כדי לחשוב, להציג, ולהקשיב.
התחרות עצמה והאירועים הנלווים לה היו חוויה חד-פעמית של למידה, סקרנות והזדמנות להיחשף לעולם – על כל גווניו. פגשתי בעיות סביבתיות, אתגרים חברתיים, מערכות פוליטיות ומצוקות אנושיות שמעולם לא הכרתי. והכול – דרך עיניים אחרות, סיפורים אישיים, וכיווני חשיבה מעוררי תקווה.
וביני לביני? בחנתי, שאלתי, חלקתי, וגם התווכחתי. תרגלתי הקשבה וענווה, ובעיקר – הרגשתי תודה. תודה על הזכות לקחת חלק במסע הזה.
תודה לקבוצת הקיטוב של קורס המיפוי לשנת תשפ"ה, שהציתה את הדיון והעשייה. תודה לריטה, למעין, לנועה, למיכאל ולאלכס על הליווי המקצועי והאנושי. תודה ליעל, אלונה ודניאל – על השותפות, המחשבות, הרגעים המצחיקים וגם התסכולים. ותודה לאוניברסיטת חיפה על שאִפשרה מסע שהוא הרבה יותר מתחרות – הוא חוויה לחיים.
ההשתתפות בתחרות Map the System באוקספורד לא הייתה רק יעד אקדמי או הישג תחרותי, אלא חוויה אנושית, רגשית ומקצועית עמוקה. היא חידדה את החשיבות של הבנת מערכות מורכבות, של הקשבה רבת-ממד, ושל חשיבה יצירתית במציאות שבה אין פתרונות פשוטים.
המשלחת של מרכז קיימא חזרה מבריטניה עם תובנות חדשות, קשרים חובקי עולם, ותחושת שליחות מחודשת – להמשיך לשאול שאלות קשות, לחפש דרכים לחבר בין קצוות, ולבנות עתיד שמבוסס על הבנה עמוקה ושיתוף פעולה. למרות שהמשלחת לא העפילה לשלב הגמר, היא זכתה באות הצטיינות על סטוריטלינג יוצא דופן, ובעיקר – הביאה קול חשוב מישראל לשולחן הגלובלי.